Rss Feed

Rasulullah Bertanya Kepada Jibril Tentang Api Neraka



Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh, tiba-tiba rasa nyawa kita sekejap lagi akan dicabut oleh Izrail. Apabila kita mengingati mati, kita akan menjadi lebih takut pada Allah. Takut akan kedatangan Izrail mencabut nyawa kita, kemudian siksaan di dalam kubur pula sementara tibanya masa perhitungan di Padang Marsyar lalu di tentukan ke Syurga atau ke Neraka Jahaman. Hanya Allah yang tahu betapa takutnya Fazi mengingatkan semua itu. Bekalan amalan yang dibuat sepanjang nyawa Allah pinjamkan ini rasanya tak sampai sebesar zarah kuman pon. Lalu kali ini Fazi ingin berkongsi satu kisah yang amat menarik mengenai API NERAKA.




Dikisahkan bahawa Rasulullah bertanya kepada Malaikat Jibrail tentang api neraka, berkata Rasulullah saw;


"Wahai Jibrail! Beritahu kepadaku tentang api neraka."


Maka Jibrail pon berkata;

"Ya Muhammad, sebenarnya api neraka itu berwarna hitam pekat, andai kata kalau api itu jatuh ke atas bumi ini walaupun sebesar lubang jarum nescaya akan terbakar lah bumi ini. Dan tentang baju neraka pula, kalau baju neraka itu digantungkan antara langit dengan bumi nescaya akan matilah semua penduduk bumi disebabkan bau busuk yang paling dasyat."



Kemudian berkata Jibrail lagi;

" Wahai Muhammad, kalau malaikat yang sembilan belas itu turun ke bumi sudah tentu akan mati semua penduduk bumi sebab bentuk mereka yang sangat menggerunkan dan kalau satu pergelangan dari rantai neraka itu jatuh ke bumi, ia akan menembus ke dalam tujuh petala bumi."


Apabila Rasulullah mendengar penjelasan dari Malaikat maka Rasulullah pun berkata;

"Hasbi ya Jibrail"(Cukuplah wahai Jibrail)


Lalu Rasulullah SAW menanggis dan diiringi dengan tangisan Malaikat Jibrail. Apabila Rasulullah melihat Jibrail menangis maka Rasulullah pun bertanya;

"Wahai Jibrail! Mengapa kamu menanggis padahal kedudukan kamu sangat mulia di sisi Allah SWT?"


Maka Jibrail menjawab;

"Ya Muhammad , tidak ada yang dapat menjamin keamananku, walaupun kedudukan aku sangat dekat dengan Allah SWT, tetapi aku takut kalau Allah SWT hendak merubah aku atau hendak menguji ku sebagaimana Harut dan Marut dan Iblis yang terkutuk itu."


Walaupun kedudukan Malaikat Jibrail sangat dekat dengan Allah ia tetap menanggis kerana takut kepada Allah SWT. Adakah kita begitu? Bila kita rasa sedih dan susah je baru ingat Allah. Itupon belum tentu lagikan? Bagi Fazi, kita ini terlalu sombong dengan Allah SWT dan apa yang kita ada padahal kita ini adalah pinjaman dari Allah dan ditugaskan menjadi hamba-Nya untuk mengikut perintah dan meninggalkan kemungkaran-Nya. Sayu hati ini megenangkan dosa sendiri. Semoga kita dapat iktibar dan ilmu yang berguna untuk bekalan dan panduan dunia dan akhirat.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment